Klätterapa

Under semestern var jag med på gymnastikläger under en dag, och passade på att säga hejdå till mina underbara träningskompisar i Umeå. Var jag inte var beredd på var att kroppen och hjärnan samtidigt valde att säga hejdå till hela sporten OCH till hela det liv av gymnastik och akrobatik som jag har bakom mig. Det var som att återuppleva voltige-SM 2008, med ett plågsamt avsked av alla mina mål, drömmar och fritidsintressen. Det behöver inte vara slut här tröstade de omkring mig, men jag kände (och känner fortfarande) att jag inte vill riskera skador som hindrar mig från att arbeta på grund av en hobby. Det finns andra roliga sporter och akriviteter. Vi har Body Balance i Sollefteå till exempel. Skidåkning och löpning vill jag gärna bli bättre på. Jag kan handarbeta, måla och kanske framöver pyssla med hus och trädgård. Ändå har det kännts som att någonting saknats. Det där som triggar igång kroppen och hjärnan, tävlingsinstinkten och leklusten. Ända tills jag träffade en luftakrobat!
 
Manuel (http://www.earthheart.se/) är bara några år äldre än jag, väldigt lik mig i kroppen och lever i princip på att uppträda i rep. Han har gått cirkusutbildning och tränar nu på egen hand de flesta dagar i veckan. Döm om min lycka när han ville träna med mig!!! Nu har jag klättrat två gånger och det är sjukt bra träning. Det tar rejält i både armar och bål. Precis som på voltigen är det ibland statiska och ibland dynamiska konster som ska utföras till musik, gärna med ett dansant inslag. Till skillnad från voltige kan det utföras utan häst, linförare och ridhusmiljö. I ett slag har jag fått en vän och en ny hobby. Dessutom tror jag att den lilla fyraåringen som for upp och ner för repet i eken hemma i Sätofta, och skrämde livet ur bekanta som inte vant sig vid synen av småflickor högt upp i luften, skulle bli förtjust om hon såg mig nu =)
 
Här är en liten film med två av övningarna vi tränat på. Jag jobbar på få upp orken och tekniken så att jag kan göra flera på raken utan att snurra ner för hela repet och landa i mattan.
 
 
Här är Manuel från ett klipp som ligger ute på youtube.